Urząd Gminy Kowiesy

Galeria Top

Biuletyn Informacji Publicznych

Wyszukiwarka

Wyszukaj na stronie

Kalendarz, Imieniny

Dzisiaj:
Piątek, 22.04.2022
Imieniny:
Łukasza, Kai, Leonii

Menu główne

Nawigacja

Treść strony

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

GMINNEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

W KOWIESACH

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin organizacyjny zwany dalej „Regulaminem” określa:

  1. strukturę organizacyjną Ośrodka,
  2. zasady kierowania Ośrodkiem,
  3. zadania pracowników,
  4. zasady obsługi interesantów oraz załatwianie skarg i wniosków Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kowiesach zwanego dalej „Ośrodkiem”.

Rozdział II

Strultura organizacyjna Ośrodka

§ 2

  1. W skład Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Kowiesach wchodzą następujące stanowiska pracy:
  • Kierownik Ośrodka,
  • Pracownik socjalny,
  • Główny Księgowy,
  • Stanowisko ds. świadczeń rodzinnych,
  • Opiekunka środowiskowa.

Rozdział III

Zasady kierowania Ośrodkiem

§ 3

  1. Działalnością Ośrodka kieruje kierownik zatrudniony i zwalniany przez Wójta Gminy Kowiesy.
  2. Ośrodkiem kieruje kierownik, który odpowiada za całokształt jego działalności jodnoosobowy na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez Wójta Gminy Kowiesy.
  3. W razie konieczności Kierownika zadania związane z bieżącymi zarządzeniami GOPS wykonuje w imieniu GOPS pisemnie upoważniony przez Kierownika pracownik.
  4. Zwierzchnikiem służbowym kierownika jest Wójt Gminy Kowiesy.

 Rozdział IV

Kierownik Ośrodka

§ 4

  1. Kierownik odpowiedzialny jest za całokształt działalności Ośrodka, a w szczególności za:
  • ustalanie potrzeb Gminy w zakresie pomocy społecznej,
  • ustalanie planów i realizację polityki kadrowej Ośrodka,
  • zatrudnianie, awansowanie, zwalnianie pracowników Ośrodka uwzględniając przepisy Kodeksu Pracy i przepisy dotyczące zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego,
  • zarządzanie mieniem i reprezentowanie Ośrodka na zewnątrz,
  • sprawowanie nadzoru nad przyznawaniem świadczeń pomocy społecznej,
  • składanie corocznych sprawozdań Radzie Gminy z działalności Ośrodka.
  1. W szczególności do zadań Kieronika należy:
  • ogólne kierownictwo Ośrodkiem,
  • kierowanie pracą bezpośrednio podległych pracowników,
  • czuwanie nad planowanym, terminowym wykonaniem zadań Ośrodka,
  • wydawanie decyzji administracyjnych w ramach udzielonych upoważnień,
  • prowadzenie spraw kadrowych dla pracowników Ośrodka,
  • obsługa pracowników w zakresie wypłat wynagrodzeń i innych świadczeń,
  • zaopatrzenie Ośrodka w niezbędne materiały, druki, pieczątki i inne,
  • realizacja innych zadań przewidzianych w odrębnych ustawach,
  • ochrona powierzonego mienia komunalnego.
  1. W ramach nadzoru i kontroli do zakresu działania Kierownika należy:
  • stała kontrola i koordynacja pracy podległych pracowników,
  • czuwanie nad poziomem dyscypliny pracy,
  • sprawdzanie wykonania przez podległych pracowników własnych poleceń oraz poleceń organów nadrzędnych,
  • ustalanie zakresu działania oraz kompetencji podległych pracowników,
  • pracę socjalną na terenie gminy,
  • realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
  • rozwijanie współpracy z organizacjami wolontariatu,
  • odpowiadanie za treść i informacje na stronie internetowej Ośrodka,
  • prawidłowa współpraca z PCPR i Urzędem Pracy w Skierniewicach,
  • organizowanie posiłków dla dzieci w szkołach oraz posiłku dla potrzebujących.
  1. Kierownik jednostki jest upoważniony do przydzielania zadań pracownikom, wydawania poleceń zapewniających należyte wykonywanie zadań.

Rozdział V

Pracownik socjalny

§ 5

1.Do zadań pracownika socjalnego należą sprawy związane z udzielaniem świadczeń, a w szczególności:

·  przeprowadzanie wywiadów środowiskowych na podstawie zgłoszonych i uprzednio zarejestrowanych wniosków lub przyjęcie wniosku do protokołu.

  Wywiad przeprowadza się w ciągu 14 dni od daty otrzymania informacji o potrzebie przyznania świadczeń lub o zmianie sytuacji osobistej i majątkowej osoby lub rodziny korzystającej ze świadczeń. W sytuacjach wymagających bezzwłocznego przyznania świadczeń, wywiad przeprowadza się nie później niż w ciągu 2 dni od daty powzięcia informacji.

   Przeprowadzenie wywiadów środowiskowych i kontrolnych odbywa się w miejscu zamieszkania.

·  planowanie pomocy,

·  prowadzenie w GOPS dokumentacji dotyczącej klientów Ośrodka,

·  prowadzenie rejestru wpływu wniosków i zeszytu wyjść,

·  terminowe załatwianie wniosków,

· przekazywanie wywiadów środowiskowych wraz z proponowaną wysokością świadczeń do zatwierdzania Kierownikowi GOPS,

·  wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie

   pełnej aktywności społecznej,

·  współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi mające na celu

   rozwijanie w nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,

· zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie

   negatywnym zjawiskom w środowisku lokalnym,

·  wykonywanie i prowadzenie innych dodatkowych zadań zleconych przez

   Kierownika GOPS.

Rozdział VI

Główny księgowy

§ 6

1.      Do zadań Głównego Księgowego należy:

·       opracowanie projektu budżetowego,

·       dokonywanie analizy budżetowej i na bieżąco informowanie Kierownikowi Ośrodka o jego realizacji,

·       czuwanie nad prawidłowym obiegiem informacji i dokumentacji finansowej,

·        zapewnianie ochrony mienia GOPS,

·        opracowywanie dla Rady Gminy sprawozdania z wykonywania budżetu za dany rok,

·       zapewnianie prawidłowego wykonania budżetu, czuwanie nad zachowaniem równowagi budżetowej i przestrzeganie dyscypliny budżetowej, KRUS,

·       współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Kasą Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Urzędem Skarbowym i Skarbnikiem Gminy,

·        prowadzenie księgowości syntetycznej i analitycznej,

·        zabezpieczenie wszystkich dokumentów księgowych,

·       sporządzanie sprawozdań finansowych i bilansów oraz przekładanie ich Skarbnikowi Gminy,

·       prowadzenie i kontrolowanie wydawanych środków pieniężnych, obrotów pieniężnych i ponoszenia za nie odpowiedzialności,

·        planowanie i realizowanie wszystkich wydatków,

·        realizowanie innych zadań zleconych przez Kierownika GOPS.

Rozdział VII

Stanowisko ds. świadczeń rodzinnych

§ 7

1.Zakres wykonywania zadań na stanowisku ds. świadczeń rodzinnych

  obejmuje:

·  przyjmowanie wniosków o przyznanie świadczeń rodzinnych i zaliczki

    alimentacyjnej,

·  sprawdzanie w/w wniosków pod względem formalnym i merytorycznym,

·  informowanie stron o przepisach normujących warunki przyznawania

    świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej,

·  przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych przyznających lub

    odmawiających przyznania świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej,

·  wypłata przyznanych świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej,

·  prowadzenie postępowania w sprawie nienależnie pobranych świadczeń

    rodzinnych oraz nienależnie pobranej zaliczki alimentacyjnej.

Rozdział VIII

Opiekunka środowiskowa

§ 8

  1. Do zadań opiekunki środowiskowej należy:

·  zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w toku czynności

    zawodowych, a także po ich ustaniu,

·  pomoc w zaspokajaniu codziennych potrzeb życiowych podopiecznych,

·  opieka higieniczna,

·  zapewnienie kontaktu z otoczeniem (w miarę możliwości),

·  utrzymanie mieszkania w czystosci,

·  mycie okien w miarę potrzeb (nie mniej niż 2 razy w roku),

·  prześcielanie łóżka chorego, zmiana bielizny osobistej i pościelowej,

·  przygotowanie posiłków (z uwzględnieniem diety zalecanej przez lekarza),

·  karmienie osób niedołężnych,

·  pranie bielizny osobistej, pościelowej, ręczników,

·  przynoszenie wody, opału i palenie w piecu.

                  

                                                           Rozdział IX

                                  Szczegółowy zakres działania Ośrodka

                                                                § 9

1.Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje własne i zlecone gminie zadania z zakresu pomocy społecznej polegające w szczególności na:

  • przyznawanie i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń,
  • pracy socjalnej,
  • prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej,
  • analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej,
  • realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
  • rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej realizuje zadania własne gminy zgodnie z wymaganiami ustawowymi określonymi przez Radę Gminy, natomiast zadania zlecone z ustaleniami przekazanymi przez administrację rządową.

§ 10

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej:
  • udziela zainteresowanemu informacji o prawach, uprawnieniach i zasadach przyznawania pomocy,
  • udziela wszelkiej pomocy osobom i rodzinom w przypadku interwencji kryzysowej w zakresie przewidzianym przepisami prawa.

Rozdział X

Podpisywanie pism i udzielanie informacji

§ 11

  1. Plany oraz sprawozdania podpisuje Kierownik Ośrodka.
  2. Pisma wychodzące na zewnątrz podpisuje Kierownik Ośrodka.
  3. Informacje w sprawach podstawowych z zakresu działalności Ośrodka udziela Kierownik Ośrodka.
  4. Pracownicy Ośrodka udzielają informacji z zakresu przekazanych im spraw pod warunkiem, że informacje te nie naruszają przepisów o zachowaniu tajemnicy służbowej i ochronie danych osobowych.
  5. Informacje udzielane przez pracowników Ośrodka mogą dotyczyć tylko spraw wynikających z normalnej działalności Ośrodka, a przekazywane mogą być tylko pracownikom jednostki nadrzędnej, względnie osobom upoważnionym przez organy i instytucje.

Rozdział XI

Kontrola wewnętrzna Ośrodka

§ 12

Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawuje Kierownik.

Rozdział XII

Zasady obsługi interesantów oraz załatwianie spraw i wniosków

§ 13

  1. Przyjęcie interesantów odbywa się codziennie w godzinach pracy Ośrodka.
  2. Załatwianie indywidualnych spraw interesantów odbywa się zgodnie z przepisami Kodeksu Postępowania Administracyjnego oraz przepisami ustaw szczególnych.
  3. Nadzór nad przebiegiem załatwiania spraw indywidualnych sprawuje Kierownik Ośrodka.
  4. W ramach skarg i wniosków interesantów przyjmuje codziennie Kierownik w godzinach urzędowania.
  5. Ośrodek prowadzi rejestr skarg i wniosków wpływających do Ośrodka.

Rozdział XIII

Postanowienia końcowe

§ 14

Kierownik Ośrodka jest zobowiązany do zapoznania każdego nowo przyjętego pracownika przed przystąpieniem do pracy z:

  1. Ustawą z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.).
  2. Kodeksem postępowania administracyjnego (Dz. U. z 1980r. Nr 9, poz. 26 z późn. zm.).
  3. Ustawą z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 11, poz. 95 z późn. zm.).
  4. Ustawą o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 1997r. Nr 133, poz. 883 z późn. zm.).
  5. Ustawą z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2003r. Nr 228, poz. 225 z późn. zm.).

  • autor: Sylwia Borowiec, data: 2007-08-02

< wstecz

Licznik odwiedzin

34487

Jesteś tu

Dane teleadresowe

URZĄD GMINY KOWIESY

Kowiesy 85, 96-111 Kowiesy

NIP: 835-10-30-031
REGON: 000538171

Bank Spółdzielczy Biała Rawska O/Kowiesy
nr konta: 83 9291 0001 0031 6000 2000 0160

GMINA KOWIESY

Kowiesy 85, 96-111 Kowiesy

NIP: 836-18-32-418
REGON: 750148294

tel. +48 46 831 70 26
fax +48 46 831 70 81: 
e-mail: http://nie-spamuj.eu/email.php?6f5e946fcea 
e-mail: urzad@kowiesy.pl

Godziny urzędowania

Czynne od poniedziałku do piątku
w godzinach 8.00 do 16.00

Jak do nas trafić

[obiekt mapy] Lokalizacja urzędu na mapie
Copyright Urząd Gminy Kowiesy. Wszelkie prawa zastrzeżone.